Түркістан қаласының прокуратурасы талдау барысында Халыққа қызмет көрсету орталықтарында мемлекеттік қызмет алу кезінде мүгедектерден заңсыз мемлекеттік баж төлету фактілерін анықтады.
«Салық және бюджетке төленетін басқа да міндетті төлемдер туралы» Кодекстің 618-бабына және ҚР Әділет министрінің 25.02.2015ж. №112 бұйрығымен бекітілген «Азаматтық хал актілерін мемлекеттік тіркеу, азаматтық хал актілері жазбаларын өзгерістер енгізу, қалпына келтіру, жоюды ұйымдастыру қағидаларына» сәйкес мүгедектер азаматтық хал актілерін тіркеу барысында мемлекеттік баж төлеуден босатылады.
Алайда заңнаманың аталған талаптарына қайшы 7 мүгедек адамнан баж төлемдері алынған. Прокурорлық қадағалау актісі негізінде алынған баж төлемдері қайта есептеліп қайтарылды, кінәлі адамдар тәртіптік жауапкершілікке тартылды. Елімізде мүгедек жандардың құқықтарын қамтамасыз ету және тұрмыс сапасын жақсарту жөніндегі 2025 жылға дейінгі ұлттық жоспар бар. Бұл жоспар Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2019 жыл, 28 мамырдағы №326 қаулысымен бекітілген. Қазіргі таңда осы қаулы бойынша мүгедектер мүддесін және құқығын қорғау басты назарға алынып келеді.
2006 жылы Қазақстан Біріккен Ұлттар Ұйымының мүгедек жандарды қорғау туралы конвенциясын қабылдады. Мұнда елдегі мүмкіндігі шектеулі жандарды қоғамның толық мүшесі ретінде тану керек және мемлекеттік қолдау көрсету басты мақсат саналуы тиіс. Кемтар балаға бар ғұмырын сарп еткен ата-ананы әлеуметтік қызметкер қатарына қосып, тиісті көмек қолын созу міндет. Жуырда мүгедек жандардың құқықтарын қамтамасыз ету және өмір сүру сапасын жақсарту жөніндегі 2025 жылға дейінгі ұлттық жоспар шеңберінде, жұмыстың ашықтығын арттыру мақсатында мүгедектерді әлеуметтік қорғау саласындағы республикалық кеңес құрамын жаңарту туралы шешім қабылданды. 2014 жылы құрылған бұл Үйлестіру кеңесінің құрамы 6 жылдан бері жаңартылмаған. Ал жаңалығы, Кеңестің жаңа мүшелері Қазақстан Республикасы Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің сайтында онлайн дауыс беру арқылы таңдалады. Үйлестіру кеңесі Қазақстан Республикасы Үкіметінің жанындағы консультативтік-кеңесші орган. Мүгедектерді әлеуметтік қорғау мәселелері жөнінде ұсыныстар мен ұсынымдар әзірлеу, мүгедектерді әлеуметтік қорғауды қамтамасыз ету, олардың тыныс-тіршілігі мен қоғамға етене араласуы үшін тең мүмкіндіктер жасау мәселелері бойынша орталық және жергілікті атқарушы органдардың, ұйымдардың, мүгедектердің қоғамдық бірлестіктерінің өзара іс-қимылын қамтамасыз ету мақсатында құрылған. Құқығын қорғайды. Оның құрамына республикалық және өңірлік мүгедектердің қоғамдық бірлестіктерінің өкілдері енеді. Бүгінде Үйлестіру кеңесіне 26 адам кіреді. Олардың арасында саңыраулар, зағиптар, сал ауруына шалдыққан азаматтар, жастар мүгедектер қоғамының, мүгедек әйелдердің, жоғары білімді мүгедектер бірлестіктерінің өкілдері бар. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің баспасөз қызметі хабарлағандай, Үйлестіру кеңесін жаңарту бірнеше кезең бойынша жүзеге асады. Алдымен мүмкіндіктері шектеулі белсенді азаматтардың барынша қатысуымен өңірлік кеңестер құрылатын болады. Әрбір облыста құрамына кемінде 20 адам кіреді. Өңірлік үйлестіру кеңестерінен республикалық кеңестің құрамына 1 өкілден таңдап алынады. Мүмкіндігі шектеулі жандар қатарынан Үйлестіру кеңесі құрамына таңдаудың жаңалығы – онлайн дауыс беру. Ақпан айының соңында ҚР Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің ресми сайтында әлеуетті үміткерлерден өтінімдер қабылдау басталады. Жеңімпаздар анықталғаннан кейін Үкімет қаулысына өзгерістер енгізіледі. Еске сала кетейік, Үйлестіру кеңесінің мүшелері орталық және жергілікті атқарушы органдардың, ұйымдардың, қоғамдық бірлестіктердің, мүгедектердің құқықтарын жүзеге асыру, олардың тіршілік әрекеті мен қоғамға кірігуі үшін тең мүмкіндіктер жасау мәселелері бойынша қызметтерін үйлестіру бойынша ұсыныстар әзірлейді. Үйлестіру кеңесінің республикалық отырысы жылына 2 рет өтеді. Қоғамдағы аса маңызды мәселелер көтеріліп, талқыға салынады. Мүгедектіктің алдын алу және инклюзивті білім беруді дамыту, мүгедектігі бар адамдар үшін “кедергісіз орта” құру және қызмет көрсету, жұмысқа орналастыру бойынша жоспарлар айтылады. Ең соңғы отырыста айтылған ұсыныстар Қазақстан Республикасы мүгедек жандардың құқықтарын қамтамасыз ету және тұрмыс сапасын жақсарту жөніндегі 2025 жылға дейінгі ұлттық жоспарға енгізілді. Ал, балалардың құқықтық мәртебесін мойындауға адамзат ғасырлар бойы ұмтылып келеді. Қазіргі уақытта кез келген кәмелетке толған, әрекетке қабілетті адамдарға қатысты баланың абсолютті, басым мәртебесінің декларативті мойындалғаны мен белгіленгенін адамзат жетістіктерінің бірі ретінде қабылдауға болады.
Бірақ адамзат тарихында балаға ересек адамның билік жүргізу ұстанымы бала құқығы тұрғысынан негіз қалаушы ұстаным болған кездер бар. Ата-ана құқығының бала құқығынан үстем болуы ұзақ уақыт бойы қоғамда қалыпты жағдай саналды. Ата-ананың баласын өлтіруге және сатуға деген құқығын осындай қатынастардың шегі деп санауға болады. Бұл кей елдерде ХІХ ғасырға дейін сақталды. Мысалы, Римде әке билігі бәрінен жоғары тұрды. Жеке қарым-қатынаста, жаңадан дүниеге келген баласының өмірін сақтап қалатыны немесе сақтап қалмайтыны әкенің еркінде болды: ол оны тіпті лақтырып тастай да алатын еді. Әкесінің өз балаларын бүтіндей құлдыққа немесе мемлекет ішінде құлдыққа сатуына құқығы болды. Әрине, іс жүзінде жағдай басқаша болуы да мүмкін, бірақ заң жүзінде әке баланың жеке басының шексіз билеушісі болды. Ежелгі Қытай құқығы отағасын оның билеушісі ретінде айқындады. Көне заманда басқа балалардың алдында бірқатар басымдықтары болған үлкен баласынан басқа балаларын сата алды. Ұлын немесе немересін әкесінің, анасының, әкесі жағынан атасы мен апасының ұрып-соғып өлтіргені үшін жазаланбауы ХІХ ғасырға дейін сақталып келді. Рұқсатсыз үлкен отбасынан бөлініп шығуға немесе отбасылық мүліктің бір бөлігін иемденуге тырысқан ұлдары мен немерелері де жазаға тартылды.
Русьте ата-анасын өз балаларының құқықтары мен өліміне қатысты қандай да бір құқықтары формальды түрде болмағанымен, ата-ана билігі анағұрлым күшті болды. Алайда балаларды өлтіру ауыр қылмыс ретінде қаралмаған. 1846 жылғы Жинақ бойынша баласын өлтіргені үшін әкесі бір жылға түрмеге қамалған және шіркеу тарапынан тәубеге келтірілген. Ал ата-аналарын өлтірген балалар өлім жазасына кесілген. Бірақ әлемнің барлық елдерінде түрлі тарихи кезеңдерде ата-аналарының өз балаларына иелік ету құқығының болғанына қарамастан, олар балаларын тәрбиелеуге және тиісті қамқорлық көрсетуге міндетті болғанын әділеттілік үшін атап өткен жөн. Хаммурапи патшаның заңдарында (біздің дәуірімізге дейінгі 1793-1750 жылдары) денсаулық, ұзақ ғұмыр және балалар мүлік пен байлықтан жоғары қойылған. Баланы ұрлау және ауыстырып алу қатаң жазаланды, өйткені ежелгі Месопотамиде, егер бірнеше баласы болмаса, адам өмірі толық болып есептелмеген. ХІІ ғасырдағы Англияда ІІ Генрихтің Заңында некеден тыс бала көтерген кез келген қыз бұл жөнінде билік орындарына хабарлауы тиіс екені көзделді. Егер қыз бұлай жасамаса, бала өліп қалатын болса (қандай себеппен өлгеніне қарамастан), өлім жазасына кесілетін болған.
Адамзаттың баланың құқықтық мәртебесін мойындау қозғалысы ұзақ және ілгерілемелі болды және әрбір жеке елде өзіндік серпінге ие еді. 1924 жылы Ұлт Лигасының Баланың құқықтары туралы Женева декларациясын қабылдауын осы процестегі елеулі жағдай деп есептеуге болады. Содан соң 1959 жылы БҰҰ Бас Ассамблеясы Бала құқықтары декларациясын қабылдап, 1979 жыл «Халықаралық бала жылы» деп жарияланды және он жылдан соң ғана 1989 жылғы 20 қарашада Бас Ассамблеяның 44/75 қарарымен Баланың құқықтары туралы конвенция қабылданып, 1990 жылғы 2 қыркүйекте күшіне енді. Осы уақытқа дейін балалардың құқықтарын қорғауды қамтамасыз ететін бірқатар халықаралық заңнамалық құжаттар әзірленіп, қабылданды. Атап айтқанда, Адам құқықтарының жалпыға бірдей декларациясы; Балалардың қорғанысы мен амандығына қатысты, әсіресе олардың ұлттық және халықаралық деңгейде асырап алуы кезіндегі әлеуметтік және құқықтық принциптер туралы декларация; Балалар құқықтары туралы конвенция; БҰҰ Кәмелетке толмағандарға сот төрелігін орындауға қатысты минималды стандартты ережелер (Бейжің ережелері); Азаматтық және саяси құқықтар туралы халықаралық фактіні ратификациялау туралы; Кәмелетке толмағандар арасындағы қылмыстың алдын алу үшін БҰҰ жетекші принциптері (Эр-Риядта қабылданған жетекші принциптер); Балаларды саудалауға, балалар зинақорлығына және балалар порнографиясына қатысты Баланың құқықтары туралы конвенциясының факультативтік хаттамасы; Балалардың қарулы жанжалдарға қатысуына байланысты Баланың құқықтары туралы конвенциясының факультативтік хаттамасы және басқалар.
Балалардың құқықтық мәртебесін дамытудың Қазақстанда да өз тарихы бар. Егер тарихқа үңілсек, жесірлер мен жетімдердің мүліктік және жеке құқықтарын, сондай-ақ оларға қатысты қауымның және қайтыс болғандардың туыстарының міндеттемелерін регламенттейтін дала заңдарының жинағы Жеті Жарғының өзінде (XVII ғасыр) Жесірлер туралы заң болғанын атап көрсетуге болады. Отбасы-неке қатынастары саласында ата-ананың бала өміріне құқықтары бекітілді. Бірақ әйелдің некесіз дүниеге келген баланы өлтіруі өлім жазасымен жазаланды. Бала құқықтарының қазіргі тарихы 1994 жылы Қазақстанда Балалар құқықтары туралы конвенцияны ратификациялаудан басталады. Қазақстан бұрынғы кеңестік елдер кеңістігінде алғашқылардың бірі болып Конвенцияға қосылды және оны ратификациялады, сондай-ақ оның екі факультативтік хаттамасын ратификациялады. Бүгінге дейін адам құқығына қатысты 60-қа жуық халықаралық құжат, оның ішінде бала құқықтарын қорғауға қатысты 15 құжат ратификацияланды. Мәселен, Нәсілдік кемсітушіліктің барлық формаларын жою жөніндегі конвенция; Балаларды саудалауға, балалар зинақорлығына және балалар порнографиясына қатысты факультативтiк хаттама; Балалардың қарулы жанжалдарға қатысуына байланысты факультативтік хаттама; Адамдарды сатуға және үшінші тұлғалардың жезөкшелікті пайдалануына қарсы күрес туралы конвенция; ХЕҰ Балалар еңбегінің ең жаман түрлеріне тыйым салу және жою жөніндегі шұғыл шаралар туралы конвенциясы; ХЕҰ Ананы қорғау туралы конвенциясы; Адамдарды, әсіресе әйелдер мен балаларды сатудың алдын алу мен жолын кесу және ол үшін жазалау туралы хаттама; Балаларды қорғау және баланы шетелдік асырап алуға қатысты ынтымақтастық туралы конвенция; Мүгедектердің құқықтары туралы конвенция; Білім беру саласындағы кемсітушілікке қарсы күрес туралы конвенция; Балаларға алименттерді және отбасын күтіп-бағудың басқа да нысандарын өндіріп алудың халықаралық тәртібі туралы конвенция және Алименттік міндеттемелерге қолданылатын құқық туралы хаттама.
Бүгінгі таңда Қазақстанда 45-тен астам ұлттық заңнамалық құжат бар, олар қоғамдағы баланың құқықтарын қорғауды қамтамасыз етуге кепілдік береді. Негізгі құжаттарға Қазақстан Республикасының Конституциясы, Еңбек, Азаматтық, «Неке (ерлі-зайыптылық) және отбасы туралы» Кодекстері, «Баланың құқықтары туралы», «Білім туралы», «Мүгедектігі бар балаларды әлеуметтік және медициналық-педагогикалық түзеуді қолдау туралы», «Балалар отбасылық типті ауылдар мен жасөспірімдер үйлері туралы», «Кәмелетке толмағандардың арасындағы құқық бұзушылықтың алдын алу және балалар қараусыз қалған және панасыз қалудың алдын алу туралы», «Балалары бар отбасыларға мемлекеттік жәрдемақылар туралы», «Әлеуметтік қызметтер туралы», «Тұрмыстық зорлық-зомбылықтың алдын алу туралы», «Дене шынықтыру және спорт туралы», «Мемлекеттік жастар саясаты туралы», «Ең төменгі әлеуметтік стандарттар және олардың кепілдіктері туралы» заңдары және т.б. жатады.
Көрсетілген заңнамалық құжаттарда кәмелетке толмағандардың құқықтары мен заңды мүдделерінің жан-жақты сақталуын қамтамасыз ететін және оларды кемсітушілікке жол бермейтін, балалардың мүдделері үшін мемлекеттік саясатты іске асыру барлық мемлекеттік мекемелердің, жергілікті атқарушы органдардың қызметінің басым саласы болып анықталған. Осылайша тегіне, нәсіліне, қай ұлтқа жататындығында, әлеуметтік және мүліктік жағдайына, жынысына, тіліне, біліміне, дінге көзқарасына, тұрғылықты жеріне, денсаулық жағдайына, балаға және ата-анасына немесе басқа да заңды өкілдеріне қатысты өзге мән-жайларға қарамастан барлық бала тең құқыққа ие. Некеден және некесіз туған балалар тең әрi жан-жақты қорғауды пайдаланады. Қазақстан Республикасының заңдарында белгіленген жағдайларды қоспағанда, баланың құқықтарын шектеуге болмайды. Осы мақсатта бала құқықтары кепілдіктерінің құқықтық негіздері қалыптастырылып, баланың құқықтары мен заңды мүдделерін қорғау жөніндегі тиісті органдар мен ұйымдар құрылды. Баланың құқығын қорғаудың тиімді тетігін құру үшін көптеген елдер балалардың құқығын қорғау жөніндегі арнайы органдарды – бала құқықтары жөніндегі уәкіл институттарын (балалардың құқығын қорғау жөніндегі омбудсмендерді) құрды. Швеция, Франция, Италия, Ресей, Балтық елдері және т.б. елдерде осындай мекемелер табысты жұмыс істеуде. Елімізде 2016 жылғы 10 ақпанда Президент Жарлығымен Балалар құқықтары жөніндегі уәкіл институты құрылды. Институттың негізгі міндеттері – балалардың құқықтары мен заңды мүдделерін қамтамасыз ету, сондай-ақ мемлекеттік және қоғамдық институттармен ынтымақтастықта олардың бұзылған құқықтары мен бостандықтарын қалпына келтіру.
Жас ұрпақты қорғаудың маңызды бағыттарының бірі – кәмелетке толмағандарды қылмыстық-құқықтық қорғау. Балаларға қатысты кез келген зорлық-зомбылық қатаң түрде тоқтатылуы тиіс, бұған жыныстық тиіспеушілікке қарсы қылмыстар үшін жауаптылық шараларын күшейту дәлел болып отыр. 2015 жылдың 1 қаңтарынан бастап Қылмыстық кодекстің жаңа редакциясы қолданысқа енгізілді, оның 122-бабына сәйкес 16 жасқа толмаған адаммен жыныстық қатынас немесе сексуалдық сипаттағы өзге де әрекеттер жасау 5 жылға дейінгі мерзімге бас бостандығын шектеуге, ал дәл сол іс-әрекеттерді ата-анасы, педагог, тәрбиелеу жөніндегі міндеттер жүктелген өзге адамның жасауы белгілі бір лауазымдарды атқару немесе белгілі бір қызметпен айналысу құқығынан өмір бойына айыра отырып, 7 жылдан 10 жылға дейінгі мерзімге бас бостандығынан айыруға жазаланады. Бірнеше рет жасалған дәл сол іс-әрекеттер белгілі бір лауазымдарды атқару немесе белгілі бір қызметпен айналысу құқығынан өмір бойына айыра отырып, 10 жылдан 15 жылға дейінгі мерзімге бас бостандығынан айыруға жазаланады. Кәмелетке толмағанға қатысты зорлау немесе сексуалдық сипаттағы зорлық-зомбылық әрекеттері, оның ішінде еркек пен еркектің жыныстық қатынасы, әйел мен әйелдің жыныстық қатынасы , дәл сол іс-әрекеттер жас балаға қатысты жасалса, 15 жылдан 20 жылға дейінгі мерзімге бас бостандығынан айыруға не өмір бойына бас бостандығынан айыруға жазаланады. Қылмыстық кодекстің 93-бабының 1-бөлігінің 5-тармағына сәйкес (медициналық сипаттағы мәжбүрлеу шараларының түрлерi) медициналық сипаттағы мәжбүрлеу шараларының тізбесіне химиялық кастрациялау түрінде мәжбүрлеп емдеу кіреді. Сонымен қатар Қылмыстық кодексте жас балалардың жыныстық тиіспеушілігіне қарсы қылмыс үшін жәбірленушімен татуласуға байланысты істі тоқтатуға, шартты түрде соттауға заңнамалық түрде тыйым салынған.
Соңғы он жылда балалардың құқығын қорғауды қамтамасыз ету мақсатында көптеген жұмыс атқарылды және жылдан-жылға бала құқығын қорғау жүйесі жетілдіріліп келеді. Бала өзінің физикалық және ақыл-ойының толық жетілмеуіне байланысты туғанға дейін де, туғаннан кейін де қашанда арнайы қорғау мен қамқорлыққа мұқтаж.
Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғау бірнеше маңызды мақсаттарды көздейді:
1. Әлеуметтік әділеттілікті қамтамасыз ету: Барлық адамдарға тең құқықтар мен мүмкіндіктерді қамтамасыз ету арқылы әлеуметтік әділеттілікті орнату.
2. Қоғамдық интеграция: Мүмкіндігі шектеулі адамдарды қоғамның толыққанды мүшесі ретінде интеграциялау және олардың өмір сүру сапасын жақсарту.
3. Құқықтық қорғау: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын заң жүзінде қорғау және олардың заңды мүдделерін қамтамасыз ету.
4. Әлеуметтік қолдау: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға әлеуметтік, экономикалық және мәдени қолдау көрсету арқылы олардың өмір сүру сапасын жақсарту.
Құқықтарды қорғау шараларының түрлері
Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғау шаралары бірнеше негізгі бағыттарда жүзеге асырылады:
1. Заңнамалық шаралар
2. Әлеуметтік қолдау шаралары
3. Білім беру және жұмысқа орналастыру шаралары
4. Денсаулық сақтау шаралары
5. Мәдени және спорттық шаралар
6. Қоғамдық ақпараттандыру және құқықтық сауаттылықты арттыру шаралары
Заңнамалық шаралар
Заңнамалық шаралар мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғаудың негізін құрайды. Бұл шаралар арқылы мемлекет олардың құқықтарын қорғауға міндеттенеді.
1. Заңдар мен нормативтік құқықтық актілер: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған арнайы заңдар мен нормативтік құқықтық актілерді қабылдау.
2. Конвенциялар мен халықаралық келісімдер: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған халықаралық конвенциялар мен келісімдерді ратификациялау және олардың орындалуын қамтамасыз ету.
3. Құқықтық көмек: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға құқықтық көмек көрсету және олардың құқықтарын қорғауға бағытталған заңгерлік қызметтер ұсыну.
Әлеуметтік қолдау шаралары
Әлеуметтік қолдау шаралары мүмкіндігі шектеулі адамдардың өмір сүру сапасын жақсартуға бағытталған. Бұл шаралар арқылы олардың материалдық және моральдық қажеттіліктерін қамтамасыз ету маңызды.
1. Әлеуметтік төлемдер: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арнайы әлеуметтік төлемдер тағайындау және олардың қажеттіліктерін қанағаттандыру.
2. Материалдық көмек: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға материалдық көмек көрсету, оның ішінде тұрмыстық қажеттіліктерін қамтамасыз ету.
3. Қоғамдық көмек көрсету: Қоғамдық ұйымдар мен қайырымдылық қорлары арқылы мүмкіндігі шектеулі адамдарға көмек көрсету.
Білім беру және жұмысқа орналастыру шаралары
Білім беру және жұмысқа орналастыру шаралары мүмкіндігі шектеулі адамдардың интеллектуалдық және кәсіби қабілеттерін дамытуға бағытталған.
1. Инклюзивті білім беру: Жалпы білім беру жүйесінде мүмкіндігі шектеулі балалар мен жастарға арналған инклюзивті білім беру бағдарламаларын енгізу.
2. Арнайы білім беру мекемелері: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған арнайы білім беру мекемелерін құру және олардың білім алуын қамтамасыз ету.
3. Жұмысқа орналастыру бағдарламалары: Мүмкіндігі шектеулі адамдарды жұмысқа орналастыруға бағытталған арнайы бағдарламалар әзірлеу және жүзеге асыру.
Денсаулық сақтау шаралары
Денсаулық сақтау шаралары мүмкіндігі шектеулі адамдардың денсаулығын қорғауға және олардың медициналық қызметтерге қол жеткізуін қамтамасыз етуге бағытталған.
1. Арнайы медициналық қызметтер: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған арнайы медициналық қызметтер ұсыну.
2. Реабилитация және оңалту бағдарламалары: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған реабилитация және оңалту бағдарламаларын әзірлеу және жүзеге асыру.
3. Медициналық көмек көрсету: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға тегін медициналық көмек көрсету және олардың денсаулығын сақтау.
Мәдени және спорттық шаралар
Мәдени және спорттық шаралар мүмкіндігі шектеулі адамдардың шығармашылық және спорттық қабілеттерін дамытуға бағытталған.
1. Мәдени іс-шаралар: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған мәдени іс-шаралар ұйымдастыру және олардың мәдениетке қатысуын қамтамасыз ету.
2. Спорттық іс-шаралар: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған спорттық іс-шаралар ұйымдастыру және олардың спортпен шұғылдануына мүмкіндік беру.
3. Шығармашылық студиялар: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған шығармашылық студиялар ашу және олардың шығармашылық қабілеттерін дамыту.
Қоғамдық ақпараттандыру және құқықтық сауаттылықты арттыру шаралары
Қоғамдық ақпараттандыру және құқықтық сауаттылықты арттыру шаралары мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтары туралы ақпаратты кеңінен таратуға бағытталған.
1. Ақпараттық науқандар: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға арналған ақпараттық науқандар ұйымдастыру және олардың құқықтары туралы қоғамды ақпараттандыру.
2. Құқықтық сауаттылықты арттыру: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға құқықтық сауаттылықты арттыруға бағытталған тренингтер мен семинарлар өткізу.
3. Қоғамдық ұйымдармен ынтымақтастық: Қоғамдық ұйымдармен ынтымақтастық орнатып, мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған іс-шараларды жүзеге асыру.
Құқықтарды қорғау шараларын жүзеге асыру жолдары
Мемлекеттік қолдау
Мемлекеттік қолдау мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауда маңызды рөл атқарады. Мемлекет олардың құқықтарын қорғауға міндеттенеді және бұл үшін қажетті шараларды жүзеге асырады.
1. Қаржылық қолдау: Мемлекеттік органдар мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған бағдарламалар мен іс-шараларды қаржыландыруы қажет.
2. Инфрақұрылымды дамыту: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған инфрақұрылымды дамыту арқылы олардың өмір сүру сапасын жақсарту.
3. Заңнамалық қолдау: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған заңнамалық базаны жетілдіру.
Қоғамдық ұйымдар мен қорлар
Қоғамдық ұйымдар мен қорлар мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауда маңызды рөл атқарады. Олар мүмкіндігі шектеулі адамдарға көмек көрсетіп, олардың құқықтарын қорғауға бағытталған іс-шараларды жүзеге асырады.
1. Қоғамдық ұйымдар: Қоғамдық ұйымдар мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған іс-шараларды ұйымдастыруда маңызды рөл атқарады.
2. Қорлар: Қорлар қайырымдылық акцияларын өткізу, білім беру бағдарламаларын қолдау және балаларға материалдық көмек көрсету арқылы көмек көрсетуге атсалысады.
Білім беру мекемелерімен ынтымақтастық
Білім беру мекемелерімен ынтымақтастық мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауда маңызды рөл атқарады. Олар балалар мен жастарға білім беру және кәсіби даярлық бағдарламаларын жүзеге асырады.
1. Мектептер мен колледждер: Мектептер мен колледждер мүмкіндігі шектеулі балаларға арналған арнайы бағдарламалар әзірлеуі және жүзеге асыруы қажет.
2. Университеттер: Университеттерде мүмкіндігі шектеулі студенттерге арналған арнайы оқыту бағдарламалары мен курстар ұйымдастыру.
3. Қоғамдық ұйымдар: Қоғамдық ұйымдар білім беру іс-шараларын қолдап, балаларға қосымша білім беру мүмкіндіктерін ұсыну.
Іс-шараларды жүзеге асырудың нақты қадамдары
Заңнамалық шаралар
1. Заңдар мен нормативтік құқықтық актілерді қабылдау: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған арнайы заңдар мен нормативтік құқықтық актілерді қабылдау.
2. Конвенциялар мен халықаралық келісімдерді ратификациялау: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған халықаралық конвенциялар мен келісімдерді ратификациялау.
3. Құқықтық көмек көрсету: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға құқықтық көмек көрсету және олардың құқықтарын қорғауға бағытталған заңгерлік қызметтер ұсыну.
Әлеуметтік қолдау шаралары
1. Әлеуметтік төлемдер тағайындау: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арнайы әлеуметтік төлемдер тағайындау және олардың қажеттіліктерін қанағаттандыру.
2. Материалдық көмек көрсету: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға материалдық көмек көрсету, оның ішінде тұрмыстық қажеттіліктерін қамтамасыз ету.
3. Қоғамдық көмек көрсету: Қоғамдық ұйымдар мен қайырымдылық қорлары арқылы мүмкіндігі шектеулі адамдарға көмек көрсету.
Білім беру және жұмысқа орналастыру шаралары
1. Инклюзивті білім беру бағдарламаларын енгізу: Жалпы білім беру жүйесінде мүмкіндігі шектеулі балалар мен жастарға арналған инклюзивті білім беру бағдарламаларын енгізу.
2. Арнайы білім беру мекемелерін құру: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған арнайы білім беру мекемелерін құру және олардың білім алуын қамтамасыз ету.
3. Жұмысқа орналастыру бағдарламаларын әзірлеу: Мүмкіндігі шектеулі адамдарды жұмысқа орналастыруға бағытталған арнайы бағдарламалар әзірлеу және жүзеге асыру.
Денсаулық сақтау шаралары
1. Арнайы медициналық қызметтер ұсыну: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған арнайы медициналық қызметтер ұсыну.
2. Реабилитация және оңалту бағдарламаларын әзірлеу: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған реабилитация және оңалту бағдарламаларын әзірлеу және жүзеге асыру.
3. Медициналық көмек көрсету: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға тегін медициналық көмек көрсету және олардың денсаулығын сақтау.
Мәдени және спорттық шаралар
1. Мәдени іс-шаралар ұйымдастыру: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған мәдени іс-шаралар ұйымдастыру және олардың мәдениетке қатысуын қамтамасыз ету.
2. Спорттық іс-шаралар ұйымдастыру: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған спорттық іс-шаралар ұйымдастыру және олардың спортпен шұғылдануына мүмкіндік беру.
3. Шығармашылық студиялар ашу: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға арналған шығармашылық студиялар ашу және олардың шығармашылық қабілеттерін дамыту.
Қоғамдық ақпараттандыру және құқықтық сауаттылықты арттыру шаралары
1. Ақпараттық науқандар ұйымдастыру: Мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға арналған ақпараттық науқандар ұйымдастыру және олардың құқықтары туралы қоғамды ақпараттандыру.
2. Құқықтық сауаттылықты арттыру: Мүмкіндігі шектеулі адамдарға құқықтық сауаттылықты арттыруға бағытталған тренингтер мен семинарлар өткізу.
3. Қоғамдық ұйымдармен ынтымақтастық орнату: Қоғамдық ұйымдармен ынтымақтастық орнатып, мүмкіндігі шектеулі адамдардың құқықтарын қорғауға бағытталған іс-шараларды жүзеге асыру.